Medicinskt Nätverk RG Landslag
2014-05-14 I början av maj träffades de personer som har uppdrag inom det medicinska området, knutet till Gymnastikförbundets olika landslag. Ett viktigt steg i arbetet för att stärka det medicinska stödet - inte bara till landslagen utan även medlemsföreningar. - Målet för detta första möte var att utbyta erfarenheter, diskutera samarbetsformer och hur vi kan hjälpas åt att skapa medicinska nätverk och stöd till medlemsföreningar, säger sportchefen Pia Josephson. Sammankomsten inleddes med en genomgång och diskussion kring Gymnastikförbundets utvecklingsmodell. Vad innebär den från ett medicinskt perspektiv och vad är det vi behöver förstå bättre? Pia fortsätter: - I januari 2015 planerar vi att genomföra en utbildningshelg för föreningsanknutna medicinskt utbildade personer, men också för medicinskt intresserade. Dessutom kommer föreningarna att via hemsidan få tillgång till stöd i form av t ex enklare tester - både i förebyggande syfte och för rehab av olika skador. Här är ambitionen att det ska finnas på plats redan under sommaren. Med på mötet var även Gymnastikförbundets nya tf. förbundsläkare, Anna Nilsdotter. Anna har till att börja med uppdraget under 2014. Hon är ortoped, numera framförallt aktiv inom utbildning. Anna är sedan flera år tillbaka ordförande i Halmstad Frigymnaster och har en bred idrottsbakgrund - tennis, landslagsläkare i handboll under ett år, och ledare i studentgymnastiken. På bilden ovan syns från vänster till höger: - Marita Harringe, sjukgymnast (Hela Kroppen Sjukgymnastik och Karolinska Institutet). Maria har uppdraget att forma ett medicinskt nätverk för Gymnastikförbundet. Hon är bland mycket annat tidigare tränare, gymnast i kvinnlig artistisk gymnastik och trupp. - Anna Nilsdotter och Pia Josephson - Mattias Wranå – truppgymnastik, chiropraktor i Järfälla (Barkarby Mattonjernberg), ansvarig för truppgymnastikens kommande JNM och NM. Mattias är också tidigare gymnast och tränare. - Jonas Gustavsson – även han truppgymnastik och chiropraktor (Globen, Elitkliniken). Jonas arbetade tidigare med Örebro GF och har nu ett årsuppdrag för trupplandslaget. Han är också tidigare gymnast och tränare. - Kenneth Andersson, chiropraktor på Sport och Fitness Gym i Upplands Väsby. Kenneth arbetar med trampolin sedan ett år tillbaka, framför allt i tävlingssammanhang. Han kommer ursprungligen från Upplands Väsby Gymnastikförening och har också ett förflutet som ambulansförare. - Emma Wennersten, sjukgymnast på vårdcentral i Eskilstuna. Emmas disciplin är kvinnlig artistisk gymnastik. Hon arbetar en halv dag i veckan inom ramen för 'Rio-gruppen' i Eskilstuna Gymnastikförening. Emma har tidigare varit aktiv inom handboll. - A-K Wikström, sjukgymnast kopplad till SOK och Bosön. A-K arbetar med kvinnlig artistisk och gymnasterna i 'Rio-gruppen' i Eskilstuna, SOK:s och Gymnastikförbundets gemensamma satsning mot OS i Rio 2016. Hon finns sedan tre år tillbaka hos EGF en dag i veckan, och behandlar även gymnaster från trampolin och rytmisk gymnastik. Saknas på bilden gör Peter Gröndahl – rytmisk gymnastik. Chiropraktor i Örnsköldsvik, där han arbetar med många idrotter. Sedan två år tillbaka kopplad till landslaget i rytmisk gymnastik. Saknas gör även Tobias Lundgren, representantanten för manlig artistisk gymnastik som tyvärr hade förhinder denna gång. Tobias är sjukgymnast vid Kulan Idrottsskadecentrum. Birgitta Rittner
Örnsköldsviks GK
15 maj 2014
0kommentarer
Anmäl programpunkter till Vårshowen
Tränare/Ledare: Kom ihåg att anmäla programpunkter för Vårshowen senast 15 maj till nanna@morkulle.se Vårshowen är söndag 1 juni kl 14.00 i Sporthallen/Paradiset med temat Disney
Örnsköldsviks GK
14 maj 2014
0kommentarer
SM i Rytmisk Gymnastik
Då är det snart dags för Rytmisk Gymnastik SM i Kristianstad. Helgen 17 - 18 maj tävlar seniorerna Jennifer Pettersson och Cassandra Pettersson samt juniortruppen Alma Wikström, Wilma Jakobsson, Rosita Salvador, Emma Mills och Sandra Krantz. På bilden också med tränarna Anastasia Isupova och Peter Gröndahl, PG Idrott & Hälsa Stort LYCKA TILL !!! Och sen, igen, A la Annica "Kör ba kör !"
Örnsköldsviks GK
13 maj 2014
0kommentarer
Martina Hanell tränare på fredag 16/5
När stora delar av RG gymnasterna åker på SM i Kristianstad blir det Martina Hanell som tränare för RG.
Örnsköldsviks GK
13 maj 2014
0kommentarer
Julia Göransson åker med på SM
Julia Göransson åker tillsammans med Anastasia Isupova, Elsa-Maija Houtto med som tränare till Kristianstad och SM i Rytmisk Gymnastik under helgen 17-18 maj. Vi hälsar Julia varmt välkommen tilbaks i tävlingssammanhang och är mycket glada att du hjälper oss !
Örnsköldsviks GK
13 maj 2014
0kommentarer
Tidsschema för SM
Lördagen 17/5 09.00 – 10.45 Förträning ( 9.40-10.30 förträning till musik för ungdomstrupp och duo/trio/quatro enl startordning, 4 min / trupp, 3 min / duo/trio/quatro) 09.30 – 10.30 Domarmöte 10.45 Tävlingsstart ungdomstrupp fristående, därefter duo/trio/quatro och ungdomstrupp valfritt redskap 12.30 DEFILERING och INVIGNING för samtliga gymnaster 12.50 Mångkamp seniorer redskap 1 + 2 14.40 Lunch för domarna, prisutdelning för ungdomstrupp 15.20 Mångkamp seniorer redskap 3 + 4 17.10 Förträning till musik för junior/seniortrupp i startordning 4 min/program 17.50 Tävlingsstart junior/seniortrupp 19.25 Prisutdelning senior, duo/trio/quatro, junior/seniortrupp Söndagen 18 08.30 – 10.30 Förträning (09.05 – 09.50 till musik för junior/seniortrupp) 09.45-10.15 Domarmöte 10.30 Defilering för samtliga gymnaster 10.40 Grenfinal senior käglor & band 11.20 Paus 11.30 Grenfinal senior tunnband & boll 12.20 Grenfinal junior, seniortrupp 13.15 Prisutdelning
Örnsköldsviks GK
13 maj 2014
0kommentarer
Cassandra gör radioreklam
Lyssna på ÖGK:s Cassandra Petterson på radion. Reklamen går 5 gånger om dagen i kanalerna i Rix FM, Mix Megapol och Rock klassiker. Lyssna på bra reklam för Gymmet 1 Life ! Foto: Håkan Nordström, Nordström Bild AB
Örnsköldsviks GK
13 maj 2014
0kommentarer
Artikel ÖA - World Cup Corbeil
Jennifer Pettersson klarade VM-kvalgränsen vid världscuptävlingen i Frankrike. Foto: Robbin Norgren Jennifer Pettersson stod för sin bästa världscupsinsats. – Och jag klarade VM-kvalgränsen. Jätteskönt och det var målet med tävlingen, säger stjärnan från Örnsköldsviks Gymnastikklubb. 21-åriga Jennifer Pettersson gjorde sin tredje världscuptävling. Den avgjordes i franska Corbeil under två dagar. – Min prestationsmässigt bästa världscuptävling och en av mina bästa tävlingar någonsin. – Jag brukar inte kolla på placeringen i världscupen. Vi går efter gymnastikförbundets poänggräns. Det viktigaste är att klara den. Tunnband och boll var redskapen första dagen. Käglor och band andra dagen. – Jag fick högsta poäng i boll. Jag gjorde en jämn tävling och fick ganska lika poäng i alla redskap. Varför gick det så bra? – Jag har tränat mycket sedan jul och känner mig fysiskt starkare. Har kört programmen många gånger. Det gick så enkelt i helgen. ÖGK:s sportchef och fystränare Peter Gröndahl följde med till Frankrike. – Peter stöttade väldigt bra. Det var en trygghet för mig att han var med. Svenska Gymnastikförbundet har inte nominerat VM-laget ännu. – Förmodligen nomineras laget efter helgens SM, säger Jennifer Pettersson som tävlat i VM förut. Svenska Mästerskapet avgörs i Kristianstad. – Jag siktar på guld. Men konkurrensen har blivit tuffare. Fyra, fem stycken kan vinna. Jennifers yngre syster Cassandra är en av dem som vill slåss om guldet. ÖGK ställer också upp med en juniortrupp i SM. Där ingår Alma Wikström, Rosita Salvador, Emma Mills, Wilma Jacobsson och Sandra Krantz. Fotnot: VM äger rum i Turkiet i september. Sören Häggkvist 0660-29 55 44
Örnsköldsviks GK
12 maj 2014
0kommentarer
Rapport från World Cup Pesaro - Cassandra VC Debut
Italien, Pesaro – World Cup 2014 2014-05-12 Vi började resan från Örnsköldsviks flygplats tidigt på torsdagsmorgonen och kom fram till Italien, Pesaro på eftermiddagen. Direkt då vi kommit fram till tävlingsarenan så var det dags för podium träning. Det blev en väldigt snabb och intensiv uppvärmning, innan det var dags att stå på mattan. Fredag 11 april På fredagsmorgon åkte vi till en träningshall som låg en bit ifrån tävlingsarenan. Där tränade vi ett sista pass innan det var dags för att stå på tävlingsmattan på eftermiddagen. Efter en bra träning åkte vi tillbaka till hotellet, vilade och tillbringade en stund ute i det fina vädret. När klockan hade blivit tre, åkte vi till arenan för att tävla. Tunnband och boll stod på schemat för dagen. Första grenen jag tävlade var boll, vilket inte var helt bra genomfört. Däremot så gick nästa gren, tunnaband, betydligt bättre. När tävlingen var slut för dagen återvände vi till hotellet för att ladda om till nästa dag. Lördag 12 april Det blev en liknande dag som gårdagen. Vi klev upp, åt frukost och åkte till träningshallen för ett morgonpass. Även den träningen gick väldigt bra. Därefter åkte vi tillbaka till hotellet och laddade om inför en ny tävlingsdag. Vädret var likt som igår, varmt och lite soligt. Vid fyra tiden åkte vi till tävlingsarenan, redo för en ny dag. Sminket, håret och allt var på plats. Idag var det dags för band och käglor. Först ut var band, som inte riktigt gick som jag hade tänkt mig. Försökte samla ihop de sista krafterna för min starkaste gren, käglor. Svårigheterna var väl genomförda men tappade tyvärr käglorna vid två tillfällen. Söndag 13 april Söndagen spenderades i arenan för att titta på alla duktiga finalaster. Det var inspirerande och lärorikt att få se alla de bästa gymnasterna. Vi hann även med lite shopping i en stor galleria precis intill arenan. Under eftermiddagen påbörjade vi en lång resa hem mot Örnsköldsvik. Cassandra Pettersson, ÖGK
Örnsköldsviks GK
12 maj 2014
0kommentarer
Rapport från World Cup Corbeil - Jennifer
Nu är World Cup i Corbiel över och vi är tillbaka på svensk mark igen. Det har varit en otrolig resa. Efter att ha varit uppe i Eiffeltornet, sett Zlatan spela fotboll och gjort en rikitgt bra tävling, känner vi oss väldigt nöjda. Onsdag Vi började vår resa från lilla Örnsköldsvik halv 9 på onsdagsmorgonen. Enkelt och smidigt landade vi i Paris runt sex tiden och ackrediterade in oss för tävlingen. Därefter fanns det inget mer på schemat än att vila och se framemot morgondagens träningar. Vi valde att åka in till Paris se PSG spela fotboll i stadion istället. En riktigt häftig upplevelse med tanke på att vi hamnade mitt i PSG:s hejjarklack. Att vi sedan fick se Zlatan spela var hur grymt som helst. Sedan återvände vi till hotellet och laddade om för en morgondag som skulle innehålla två träningpass. Med en härlig och positiv känsla från stämningen inne i stadion, somnade man rätt så fort. Torsdag Dax för träning. 12.30 åkte vi in till träningshallen och gjorde en effektivt och bra träning. Vi återvände till hotellet, åt lunch och gick på en promenad för att titta lite i Corbiel. Då återstod det podiumträning som var klockan åtta på kvällen. Det gick riktigt bra och mattan delades med Ukraina. Efter det tog vi bussen hem vid tio och laddade för en tävlingsdag. Fredag Tunnband och boll var det dags för idag. På morgonen blev det ett träningspass på hotellet, följt av en promenad i det soliga vädret. Tävlingen för min grupp startade vid åtta på kvällen, men det var inte min tur förren klockan var runt 9. Jag fick äran att avsluta tävlingen. Det gick riktigt bra i både redskapen och vi var riktigt nöjda. Glada, åkte vi tillbaka till hotellet, åt en sen middag och gick sedan till rummen för att sova. Lördag Idag var det band och käglor. Tävlingen började vid klockan tre och även idag hann vi göra en liten promenad. Därefter förberedde vi oss för sista tävlingsdagen och begav oss mot hallen. Även idag gick det väldigt bra och vi var riktigt nöjd. Alla fyra tävlingsprogram gick riktigt bra. När tävlingen var slut åkte vi tillbaka till hotellet. Därefter gjorde vi oss redo för att åka in till Paris för att göra lite sightseeing. En häftig upplevelse som bland annat innehöll en solnedgång genom triumfbågen och en tur upp till Effieltornet på tolvslaget. Söndag Halv 8 åkte vi från hotellet och var tillbaka i Örnsköldsvik runt fem tiden. Det har varit en fantastisk resa som både givit inspiration och massvis utav glädje. En Världskupp jag aldrig kommer att glömma! Stort tack till Peter Gröndahl som var ett grymt stöd och en super bra coach. / Jennifer Pettersson Skickat från min Samsung Mobil.
Örnsköldsviks GK
12 maj 2014
0kommentarer
Visa fler nyheter