Artikel ÖA
Jennifer Pettersson fick revansch i grenfinalerna efter missarna i mångkamp. Örnsköldsviks Gymnastikklubbs landslagsgymnast tog guld i käglor och silver i band vid svenska mästerskapet. – Jennifer visade att hon hade styrkan kvar i kroppen, berömmer tränaren Elsa-Maija Houttu. Jennifer Pettersson hade det tungt i början av lördagens mångkamp i Kristianstads Arena. Bollen och tunnbandet hamnade utanför mattan som resulterade i låga poäng. – Men hon hämtade sig starkt. Utförde två fina program i band och käglor, berättar Elsa-Maija Houttu. Jennifer Pettersson avancerade till femteplats och fick poängen 53,517. Lillasyster Cassandra Pettersson missade bronset med liten marginal. Hon startade tävlingen som första gymnast med tunnband. Ett nytt program som satt riktigt bra. Cassandras bollprogram var också nytt. Även det fint utfört. Hon fick till ett bra kägelprogram också. Men i band kom det några tapp som gjorde att Cassandra missade bronset med 0,217 poäng. Petra Lundgren kom trea. Guldet gick till Anastasia Johansson från Stråssa GF med 64,017 poäng. Josefine Ohlsson, Landskrona GF, tog silver på 56,800 poäng. 16 gymnaster deltog och för första gången var SM öppet för alla seniorgymnaster. – Konkurrensen har blivit hårdare. Det är bra att nivån höjs i landet, säger Elsa-Maija Houttu. ÖGK var också med i juniortrupp i lördags med ett nytt bollprogram. Laget bestod av kapten Alma Wikström, Rosita Salvador, Wilma Jakobsson, Sandra Krantz och Emma Mills. Första försöket resulterade i poängen 11,117. Det andra försöket gav 11,817. Totalt 22,933 som resulterade i en delad bronsplats med GF Energo Vit. GF Energo röd tog guld (25,650) och Nevis RG på bronsplats (25,083). Sex trupper deltog. Under söndagen avgjordes också juniortrupp med samma program. ÖGK slutade fyra. Foto: Robbin Norgren Sören Häggkvist 0660-29 55 44soren.haggkvist@allehanda.se
Örnsköldsviks GK
20 maj 2014
0kommentarer
SM Vinnare 2014
På bilden alla gymnaster som tog Guld under SM i Kristianstad 2014. Jennifer Pettersson, ÖGK Guld i käglor
Örnsköldsviks GK
19 maj 2014
0kommentarer
Jennifer
Bild från SM - Guld till Jennifer Pettersson i käglor
Örnsköldsviks GK
19 maj 2014
0kommentarer
Cassandra
Bild på Cassandra Pettersson som blev 4:a i mångkampen under lördagens SM i Kristianstad.
Örnsköldsviks GK
19 maj 2014
0kommentarer
Jsm truppen
Delar av Jsm truppen som tävlade i Kristianstad på SM under helgen 17-18 maj
Örnsköldsviks GK
19 maj 2014
0kommentarer
Bild från SM
Bild på duktiga juniortruppen. Kapten Alma Wikström, Wilma Jakobsson, Rosita Salvador, Sandra Krantz och Emma Mills. Delat brons blev det på mångkampen
Örnsköldsviks GK
19 maj 2014
0kommentarer
Jennifer SM Guld i käglor och SM Silver i band
Det blev fina valörer på medaljerna för Jennifer i söndagens grenfinaler på SM Guld i käglor och silver i band GRATTIS ! Foto: Håkan Nordström, Nordström Bild AB
Örnsköldsviks GK
19 maj 2014
0kommentarer
SM Grenfinaler
Då har grenfinalerna avgjorts på SM. Först ut var seniorerna. Jennifer och Cassandra hade kvalificerat sig till tre grenfinaler vardera. Det resulterade i SM Guld för Jennifer i käglor, SM Silver för Jennifer i band samt en sjätteplats i tunnband. För Cassandra blev dagens grenfinaler; en fjärdeplats i boll, en femteplats i tunnband och en sjätteplats i käglor. Övriga tre SM Guld gick till Anastasia Johansson Stråssa GF. Juniortruppens grenfinal i boll resuterade i en fjärdeplats. I juniorlaget ingick Alma Wikström, Wilma Jakobsson, Rosita Salvador, Emma Mills och Sandra Krantz.Guldet gick till Nevis RG. Bra kämpat alla gymnaster ! Ett stort TACK till tränarna Anastasia Isupova, Elsa-Maija Houttu, Julia Göransson och Peter Gröndahl (på hemmaplan denna gång) Nu färd hem mot Övik och förberedelse för Internationell tävling.
Örnsköldsviks GK
18 maj 2014
0kommentarer
SM juniortrupp
Det har även tävlats klart i trupp i Kristiandstad Arena. Ett nytt bollprogram och en ny juniortrupp som bestod av kapten Alma Wikström, Rosita Salvador, Wilma Jakobsson, Sandra Krantz och Emma Mills tävlade. Första försöket såg bra ut och resulterade i poängen 11,117. Det andra försöket gav lite högre poäng - den blev 11,817. Totalt 22,933 som resulterade i en delad bronsplats. Reslutaten blev Guld - GF Energo röd med totalpoängen 25,650 Silver - Nevis RG med totalpoängen 25,083 Delat Brons - ÖGK och GF Energo Vit med totalpoängen 22,933. Det var 6 trupper som deltog i juniorklassen Även för truppen väntar grenfinaler i morgon. Tränare även för truppen Elsa-Maija Houttu och Julia Göransson samt domare Anastasia Isupova.
Örnsköldsviks GK
18 maj 2014
0kommentarer
SM senior individuellt
Då är mångkampen avslutad för seniorerna i Kristianstads Arena. Cassandra startade tävlingen som första gymnast med tunnband. Ett helt nytt program som satt riktigt bra. Sen dags för Jennifers bollprogram som inte gick lika bra och bollen hamnade utanför mattan. Cassandras bollprogram som också var nytt var mycket fint utfört. Sen Jennifers tunnband som även det hamnade utanför mattan och gav låga poäng. Paus och sen dags för tredje och fjärde redskapen som var käglor och band. Jennifer samlade sig och utförde två riktigt fina program i band och käglor. Liksom Cassandras kägelprogram som var mycket snyggt utfört. Inför sista grenen i band var det jämt med bronsplatsen men några tapp gjorde att Cassandra missade bronset med 0,217. Jennifer körde upp sig och avancerade efter 4 redskap till en femteplats. Placeringarna blev: Guld - Anastasia Johansson Stråssa GF - totalpoängen 64,017 Silver - Josefine Ohlsson Landskrona GF - totalpoängen 56,800 Brons - Petra Lindgren - totalpoängen 54,700 4:a Cassandra Pettersson - totalpoängen 54,483 5:a Jennifer Pettersson - totalpoängen 53,517 Det var 16 startande gymnaster i detta SM som för första gången var öppet för alla seniorgymnaster. I morgon väntar grenfinalerna dit Jennifer kvalificerat sig till tunnband, band och käglor och Cassandra till boll, käglor och tunnband. Tränare var Elsa-Maija Houttu och Julia Göransson. Anastasia Isupova var domare.
Örnsköldsviks GK
17 maj 2014
0kommentarer
Visa fler nyheter